En Yaygın Satış Teknikleri
Literatürde sıcak satış, soğuk satış ve karma satış olmak üzere toplamda 3 farklı satış çeşidi bulunmaktadır. Firmalar, hizmet verdiği sektöre ve sahip olduğu donanıma göre farklı satış tekniklerini uygular. Özellikle sıcak satış ile soğuk satış birbirinden oldukça farklıdır. Dolayısıyla soğuk satış ile sıcak satış arasındaki farklar, firmalar tarafından olabildiğince dikkat edilmesi gereken bir konu olmaktadır. Soğuk ve sıcak satış tekniklerinin özellikleri ve arasındaki farklar ise şu şekildedir;
Soğuk Satış Tekniğinin Özellikleri
Soğuk satış belli bir rut planına göre müşteri odaklı çalışılan bir sistemdir. Soğuk satışta en önemli nokta müşteri ihtiyaçlarının en doğru şekilde tespit edilmesidir. Müşteri için önemli olan ise satıcının ihtiyaçlarını en doğru şekilde temin etmesidir. Sıcak satışta müşteriye sunulacak ürün hazırdır ve anında satış yapılır. Oysa soğuk satışta siparişler müşterinin ihtiyaçlarına özel olarak hazırlanır. Soğuk satışta ürünlerin fiyatlandırılması ve müşteriye yapılan iskontolar gibi konular denetim altında olur. Müşteri ile pazarlık gibi bir durum söz konusu olmayıp daha kurumsal bir çalışma yürütülür. Soğuk satışta, tahsilat takibi de daha kolay yapılabilir.
Sıcak Satış Tekniğinin Özellikleri
Sıcak satış, hedeflenen müşteriye anında satış ve önceden belirlenen tahsilat kurallarına göre sunum yapılmasıdır. Mobil ya da online ortamda anında para tahsilatının yapılabildiği bir sistemdir. Sıcak satış soğuk satışa göre daha esnek bir satış tekniğidir. Sektöre ve işin niteliğine göre şekillendirilebilir. Sıcak satışta hata oranı düşüktür. Tüm ürünler sistemde kayıtlı olduğundan yanlış ya da eksik ürün satışı söz konusu değildir. Sıcak satış çok hızlıdır, siparişler ve satışlar anında işleme alınır. Üst düzeyde müşteri memnuniyeti sunan bir sistemdir.
Soğuk Satış ile Sıcak Satış Arasındaki Farklar
Soğuk satış ile sıcak satış arasındaki farklar, uygulanan yöntemlerin farklı olmasından dolayı ortaya çıkar. Soğuk satış kapsamında, saha satış programı kullanmak oldukça yaygın bir yöntem olup müşteriye hemen ürün sunumu yapılmayan bir tekniktir. Müşterinin ihtiyaçları belirlenip analizler yapılarak satış öncesi yapılan bir program ile ürün hazırlanır. Sıcak satış ise tamamen müşteri odaklı olup önceden satış şartları hazır olup hemen ürün satışının yapıldığı satış tekniğidir. Önceden belirlenen tahsilat kurallarına göre yapılan satış üst düzey memnuniyet sağlayan satış yöntemidir.